pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2013 -2014
EMITENT: GUVERNUL ROMÂNIEI PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 28 martie 2013
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 217 alin. (2) din Legea nr.
95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Se aprobă Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului
de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2013 - 2014, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, denumit în continuare contract-cadru.
ART. 2
(1) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate elaborează, în temeiul art. 217 alin. (5) din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
norme metodologice de aplicare a contractului-cadru, denumite în continuare norme, cu
consultarea Colegiului Medicilor din România, a Colegiului Medicilor Dentişti din România, a
Colegiului Farmaciştilor din România şi a Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România, a Ordinului Biochimiştilor, Biologilor şi Chimiştilor în
Sistemul Sanitar din România, precum şi a organizaţiilor patronale şi sindicale reprezentative din
domeniul medical, norme care se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui
Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate.
(2) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate avizează normele proprii de aplicare a
contractului-cadru, adaptate la specificul organizării asistenţei medicale, elaborate în termen de
30 de zile de la data intrării în vigoare a normelor prevăzute la alin. (1) de Casa Asigurărilor de
Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, care se
aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al miniştrilor şi conducătorilor instituţiilor centrale cu
reţele sanitare proprii.
ART. 3
(1) Serviciile medicale, medicamentele cu şi fără contribuţie personală şi unele materiale
sanitare în tratamentul ambulatoriu, dispozitivele medicale destinate recuperării unor deficienţe
organice sau funcţionale în ambulatoriu se acordă în baza contractelor încheiate între furnizori şi
casele de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti şi Casa Asigurărilor
de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, precum şi
între furnizori şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Furnizorii negociază contractele cu
casele de asigurări de sănătate în conformitate şi în limitele prevăzute de legislaţia în vigoare, cu
respectarea modelelor de contracte prevăzute în norme.
(2) Repartizarea fondurilor destinate serviciilor medicale, medicamentelor şi dispozitivelor
medicale pe casele de asigurări de sănătate se face, în condiţiile legii, de către Casa Naţională de
Asigurări de Sănătate, după reţinerea la dispoziţia sa a unei sume suplimentare reprezentând 3%
din fondurile prevăzute cu această destinaţie. Această sumă se utilizează în situaţii justificate, în
condiţiile legii, şi se repartizează până la data de 30 noiembrie a fiecărui an.
ART. 4
2
Criteriile privind calitatea serviciilor medicale acordate asiguraţilor, elaborate de Ministerul
Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi aprobate, în condiţiile legii, au caracter
obligatoriu pentru toţi furnizorii care au încheiat contracte cu casele de asigurări de sănătate.
ART. 5
Condiţiile acordării asistenţei medicale şi criteriile privind calitatea acestora se aplică în mod
unitar atât furnizorilor publici, cât şi celor privaţi.
ART. 6
(1) Raporturile dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale şi
casele de asigurări de sănătate prevăzute la art. 3 alin. (1) sunt raporturi juridice civile care
vizează acţiuni multianuale şi se stabilesc şi se desfăşoară pe bază de contract. În situaţia în care
este necesară modificarea sau completarea clauzelor, acestea sunt negociate şi stipulate în acte
adiţionale. Angajamentele legale din care rezultă obligaţii nu pot depăşi creditele de angajament
şi creditele bugetare aprobate.
(2) Creditele bugetare aferente acţiunilor multianuale reprezintă limita superioară a
cheltuielilor care urmează a fi ordonanţate şi plătite în cursul exerciţiului bugetar. Plăţile
respective sunt aferente angajamentelor efectuate în limita creditelor de angajament aprobate în
exerciţiul bugetar curent sau în exerciţiile bugetare anterioare.
(3) Sumele nedecontate pentru serviciile medicale, medicamentele cu şi fără contribuţie
personală şi unele materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu, dispozitivele medicale destinate
recuperării unor deficienţe organice sau funcţionale în ambulatoriu, efectuate în luna decembrie
a anului precedent, pentru care documentele justificative nu au fost înregistrate pe cheltuiala
anului precedent, sunt considerate angajamente legale ale anului în curs şi se înregistrează atât la plăţi, cât şi la cheltuieli în anul curent din creditele bugetare aprobate.
(4) Totalul angajamentelor legale aferente serviciilor medicale, medicamentelor cu şi fără
contribuţie personală şi unor materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu, dispozitivelor
medicale destinate recuperării unor deficienţe organice sau funcţionale în ambulatoriu, efectuate
în luna decembrie a anului precedent, la nivelul casei de asigurări de sănătate, nu poate depăşi
media lunară a primelor 11 luni ale aceluiaşi an decât cu maximum 5%.
ART. 7
(1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 aprilie 2013.
(2) La data prevăzută la alin. (1) se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.389/2010 pentru
aprobarea Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului
de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2011 - 2012, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 895 din 30 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Gheorghe-Eugen Nicolăescu
Viceprim-ministru,
ministrul finanţelor publice,
Daniel Chiţoiu
Ministrul delegat pentru buget,
Liviu Voinea
3
Ministrul afacerilor externe,
Titus Corlăţean
Bucureşti, 27 martie 2013.
Nr. 117.
ANEXA 1
CONTRACT-CADRU
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate pentru anii 2013 - 2014
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ART. 1
În înţelesul prezentului contract-cadru, termenii şi noţiunile folosite au următoarele semnificaţii:
a) case de asigurări de sănătate - casele de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti şi Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei
Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti;
b) norme - normele metodologice de aplicare a contractului-cadru;
c) Fond - Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
d) serviciu medical - caz - totalitatea serviciilor acordate unui asigurat pentru o cură de servicii
de recuperare-reabilitare a sănătăţii în ambulatoriu, respectiv totalitatea serviciilor pentru o cură
de servicii de acupunctură;
e) dispozitive medicale - dispozitivele medicale destinate recuperării unor deficienţe organice
sau funcţionale în ambulatoriu.
ART. 2
(1) Furnizorii şi casele de asigurări de sănătate aflaţi în relaţie contractuală au obligaţia să
respecte prevederile prezentului contract-cadru şi ale normelor.
(2) Nerespectarea obligaţiilor contractuale de către părţi conduce la aplicarea măsurilor
prevăzute în contractele încheiate între furnizori şi casele de asigurări de sănătate.
ART. 3
(1) Modelele de contract pentru furnizarea de servicii medicale, de medicamente şi unele
materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu şi de dispozitive medicale în ambulatoriu sunt
prevăzute în norme.
(2) Utilizarea acestor modele de contract este obligatorie; în cuprinsul contractelor pot fi
prevăzute clauze suplimentare negociate între părţile contractante, potrivit prevederilor art. 247
din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările
ulterioare.
ART. 4
(1) Casele de asigurări de sănătate, respectiv Casa Naţională de Asigurări de Sănătate comunică
termenele de depunere a cererilor însoţite de documentele prevăzute de actele normative în
vigoare, necesare încheierii şi negocierii contractelor de furnizare de servicii medicale, de
medicamente şi unele materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu, de dispozitive medicale în
ambulatoriu, inclusiv termenul-limită de încheiere a contractelor, prin afişare la sediile instituţiilor,
publicare pe paginile web ale acestora şi anunţ în mass-media, cu minimum 5 zile lucrătoare
înainte de expirarea termenelor stabilite pentru fiecare dintre situaţiile de mai sus.
4
(2) În cazul în care furnizorii de servicii medicale, furnizorii de medicamente şi unele
materiale sanitare şi de dispozitive medicale depun cererile însoţite de documentele prevăzute de
actele normative în vigoare, necesare încheierii şi negocierii contractelor, la alte termene decât
cele stabilite şi comunicate de către casele de asigurări de sănătate, respectiv de către Casa
Naţională de Asigurări de Sănătate şi nu participă la negocierea şi încheierea contractelor în
termenele stabilite de către acestea, furnizorii respectivi nu vor mai desfăşura activitatea
respectivă în sistemul de asigurări sociale de sănătate până la termenul următor de contractare, cu
excepţia situaţiilor ce constituie cazuri de forţă majoră, confirmate de autoritatea publică
competentă, potrivit legii, şi notificate de îndată casei de asigurări de sănătate, respectiv Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate.
(3) Casele de asigurări de sănătate, respectiv Casa Naţională de Asigurări de Sănătate pot stabili
şi alte termene de contractare, în funcţie de necesarul de servicii medicale, de medicamente şi
unele materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu sau de dispozitive medicale în ambulatoriu,
în limita fondurilor aprobate fiecărui tip de asistenţă.
ART. 5
(1) Casele de asigurări de sănătate decontează contravaloarea serviciilor medicale, a
medicamentelor şi a unor materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu, precum şi a
dispozitivelor medicale destinate recuperării unor deficienţe organice sau funcţionale în
ambulatoriu, conform contractelor încheiate cu furnizorii.
(2) Refuzul caselor de asigurări de sănătate de a încheia contracte cu furnizorii, denunţarea
unilaterală a contractului, precum şi răspunsurile la cererile şi la sesizările furnizorilor se vor face
în scris şi motivat, cu indicarea temeiului legal, în termen de 30 de zile.
(3) Litigiile legate de încheierea, derularea şi încetarea contractelor dintre furnizori şi casele de
asigurări de sănătate/Casa Naţională de Asigurări de Sănătate se soluţionează de către Comisia de
arbitraj care funcţionează pe lângă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, organizată conform
reglementărilor legale în vigoare, sau de către instanţele de judecată, după caz.
ART. 6
(1) În cazul în care contractul dintre furnizori şi casele de asigurări de sănătate a încetat prin
reziliere ca urmare a nerespectării obligaţiilor contractuale asumate de furnizori prin contractul
încheiat, casele de asigurări de sănătate nu vor mai intra în relaţii contractuale cu furnizorii
respectivi până la următorul termen de contractare, dar nu mai puţin de 6 luni de la data încetării
contractului.
(2) În cazul în care contractul dintre furnizori şi casele de asigurări de sănătate se modifică prin
excluderea din contract a uneia sau mai multor persoane înregistrată/înregistrate în contractul
încheiat cu casa de asigurări de sănătate şi care desfăşoară activitate sub incidenţa acestuia la
furnizorii respectivi, din motive imputabile acestora şi care au condus la nerespectarea
obligaţiilor contractuale de către furnizor, casele de asigurări de sănătate nu vor accepta
înregistrarea în niciun alt contract a persoanei/persoanelor respective până la următorul termen
de contractare, dar nu mai puţin de 6 luni de la data modificării contractului.
(3) După reluarea relaţiei contractuale, în cazul în care noul contract se reziliază/se modifică în
condiţiile alin. (1) şi (2), casele de asigurări de sănătate nu vor mai încheia contracte cu furnizorii
respectivi, respectiv nu vor mai accepta înregistrarea persoanelor prevăzute la alin. (2) în
contractele încheiate cu aceşti furnizori sau cu alţi furnizori pentru aceste persoane care prin
activitatea lor au condus la rezilierea/modificarea contractului.
(4) În cazul în care furnizorii intră în relaţii contractuale cu aceeaşi casă de asigurări de
sănătate pentru mai multe sedii secundare/puncte de lucru, nominalizate în contract, prevederile
alin. (1), (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător pentru fiecare dintre sediile secundare/punctele
de lucru.
ART. 7
5
(1) Organizarea şi efectuarea controlului furnizării serviciilor medicale, medicamentelor şi a
unor materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu şi a dispozitivelor medicale acordate
asiguraţilor în ambulatoriu în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate se realizează de
către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele de asigurări de sănătate. La efectuarea
controlului pot participa şi reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România, Colegiului
Medicilor Dentişti din România, Colegiului Farmaciştilor din România şi ai Ordinului Asistenţilor
Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România.
(2) La efectuarea controlului de către reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
respectiv ai caselor de asigurări de sănătate, aceştia solicită participarea reprezentanţilor
Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Dentişti din România, Colegiului
Farmaciştilor din România şi ai Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi
Asistenţilor Medicali din România, după caz, situaţie în care aceştia participă la efectuarea
controlului.
(3) Controlul calităţii serviciilor medicale acordate asiguraţilor de către furnizori se organizează
de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate şi casele de asigurări de sănătate pe baza
criteriilor de calitate elaborate de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
în condiţiile legii.
(4) Controlul privind respectarea obligaţiilor contractuale ale furnizorilor se organizează şi se
efectuează de către casele de asigurări de sănătate cu care aceştia se află în relaţii contractuale şi,
după caz, de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
(5) În cazul în care controlul este efectuat de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate sau
cu participarea acesteia, notificarea privind măsurile dispuse se transmite furnizorului de către
casele de asigurări de sănătate în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data primirii
raportului de control de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate la casa de asigurări de
sănătate.
ART. 8
(1) Furnizorii au obligaţia de a pune la dispoziţia organelor de control ale caselor de asigurări
de sănătate toate documentele justificative care atestă furnizarea serviciilor efectuate şi raportate
în relaţia contractuală cu casele de asigurări de sănătate, respectiv toate documentele justificative
privind sumele decontate din Fond.
(2) Refuzul furnizorilor de a pune la dispoziţia organelor de control toate documentele
justificative care atestă furnizarea serviciilor raportate în relaţia contractuală cu casele de asigurări
de sănătate, respectiv toate documentele justificative privind sumele decontate din Fond,
conform solicitării scrise a organelor de control, se sancţionează conform legii şi poate conduce
la rezilierea de plin drept a contractului de furnizare de servicii.
ART. 9
(1) Furnizorii de servicii medicale, cu excepţia unităţilor sanitare de medicina muncii - boli
profesionale, cu personalitate juridică, şi a secţiilor de boli profesionale, precum şi a cabinetelor
de medicina muncii aflate în structura spitalelor, au obligaţia să întocmească evidenţe distincte
pentru cazurile ce reprezintă accidente de muncă şi boli profesionale şi să le comunice lunar
caselor de asigurări de sănătate cu care sunt în relaţie contractuală. Până la stabilirea caracterului
"de muncă" al accidentului sau a caracterului "profesional" al bolii, conform prevederilor legale
în vigoare, contravaloarea serviciilor medicale, precum şi a medicamentelor şi unor materiale
sanitare acordate persoanelor în cauză se suportă din bugetul Fondului, urmând ca, ulterior,
sumele decontate să se recupereze de casele de asigurări de sănătate din contribuţiile de asigurări
pentru accidente de muncă şi boli profesionale, după caz. Sumele încasate de la casele de pensii
pentru anul curent reconstituie plăţile. Sumele încasate de la casele de pensii pentru perioadele
anterioare anului curent se raportează în conturile de execuţie bugetară, partea de cheltuieli, cu
semnul minus, şi nu pot fi utilizate pentru efectuarea de plăţi.
6
(2) Furnizorii de servicii medicale au obligaţia să întocmească evidenţe distincte ale cazurilor
prezentate ca urmare a situaţiilor în care le-au fost aduse prejudicii sau daune sănătăţii de către
alte persoane şi au obligaţia să comunice lunar casei de asigurări de sănătate cu care se află în
relaţie contractuală aceste evidenţe, în vederea decontării, precum şi cazurile pentru care
furnizorii de servicii medicale au recuperat cheltuielile efective, în vederea restituirii sumelor
decontate de casele de asigurări de sănătate pentru cazurile respective. Sumele restituite către
casele de asigurări de sănătate de către furnizorii de servicii medicale pentru anul curent
reconstituie plăţile. Sumele restituite către casele de asigurări de sănătate de către furnizorii de
servicii medicale pentru perioadele anterioare anului curent se raportează în conturile de
execuţie bugetară, partea de cheltuieli, cu semnul minus, şi nu pot fi utilizate pentru efectuarea
de plăţi.
ART. 10
(1) Furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi unele materiale sanitare în tratamentul
ambulatoriu, precum şi de dispozitive medicale destinate recuperării unor deficienţe organice sau
funcţionale în ambulatoriu au obligaţia:
a) să întocmească evidenţe distincte pentru serviciile acordate şi decontate din bugetul
Fondului, pentru pacienţii din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri, convenţii
sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, care au dreptul şi beneficiază de
servicii medicale acordate pe teritoriul României;
b) să raporteze lunar/trimestrial, în vederea decontării, caselor de asigurări de sănătate/Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate cu care se află în relaţie contractuală facturile pentru serviciile
prevăzute la lit. a), însoţite de copii ale documentelor care au deschis dreptul la servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale şi, după caz, de documentele justificative/documentele
însoţitoare, la tarifele/preţurile de referinţă stabilite pentru cetăţenii români asiguraţi.
(2) Furnizorii de servicii medicale, de medicamente şi unele materiale sanitare în tratamentul
ambulatoriu, precum şi de dispozitive medicale în ambulatoriu au obligaţia:
a) să întocmească evidenţe distincte pentru serviciile acordate şi decontate din bugetul
Fondului, pentru pacienţii din statele membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic
European/Elveţia, titulari ai cardului european de asigurări sociale de sănătate, respectiv
beneficiari ai formularelor/documentelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr.
883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea
sistemelor de securitate socială;
b) să raporteze lunar/trimestrial, în vederea decontării, caselor de asigurări de sănătate/Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate cu care se află în relaţii contractuale facturile pentru serviciile
prevăzute la lit. a), însoţite de copii ale documentelor care au deschis dreptul la servicii medicale,
medicamente şi dispozitive medicale şi, după caz, de documentele justificative/documentele
însoţitoare, la tarifele/preţurile de referinţă stabilite pentru cetăţenii români asiguraţi.
(3) Pentru cazurile la care s-a infirmat caracterul profesional al bolii, unităţile sanitare de
medicina muncii - boli profesionale, cu personalitate juridică, secţiile de boli profesionale, aflate
în relaţie contractuală directă cu casele teritoriale de pensii, întocmesc distinct, în vederea
validării şi decontării ulterioare de către casele de asigurări de sănătate, documentele justificative
pentru serviciile acordate pacienţilor din statele cu care România a încheiat acorduri, înţelegeri,
convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, respectiv pacienţilor
beneficiari ai formularelor/documentelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr.
883/2004.
ART. 11
Atribuţiile ce revin, potrivit prezentului contract-cadru, direcţiilor de sănătate publică judeţene
şi a municipiului Bucureşti sunt exercitate şi de către direcţiile medicale sau de structurile
similare din ministerele şi instituţiile centrale cu reţea sanitară proprie, precum şi de către
7
autorităţile publice locale care au preluat managementul asistenţei medicale spitaliceşti conform
legii.
ART. 12
(1) Toate documentele depuse în copie, necesare încheierii contractelor, sunt certificate pentru
conformitate prin sintagma "conform cu originalul" şi semnătura reprezentantului legal al
furnizorului, pe fiecare pagină.
(2) Toate documentele necesare decontării serviciilor medicale, a medicamentelor şi a unor
materiale sanitare în tratamentul ambulatoriu, precum şi a dispozitivelor medicale în ambulatoriu
se certifică pentru realitatea şi exactitatea datelor raportate prin semnătura reprezentanţilor legali
ai furnizorilor.
CAPITOLUL II
Dispoziţii generale şi condiţii specifice pentru furnizorii de servicii medicale
SECŢIUNEA 1
Condiţii de eligibilitate
ART. 13
În vederea intrării în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de servicii
medicale trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să fie autorizaţi conform prevederilor legale în vigoare;
b) să fie evaluaţi potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
c) să depună, în vederea încheierii contractului, toate documentele necesare în termenele
stabilite pentru contractare.
SECŢIUNEA a 2-a
Documentele necesare încheierii contractului de furnizare de servicii medicale
ART. 14
(1) Contractul de furnizare de servicii medicale dintre furnizorul de servicii medicale şi casa de
asigurări de sănătate se încheie de către reprezentantul legal, pe baza următoarelor documente:
a) dovada de evaluare a furnizorului, valabilă la data încheierii contractului;
b) contul deschis la Trezoreria Statului sau la bancă, potrivit legii;
c) codul de înregistrare fiscală - codul unic de înregistrare sau codul numeric personal - copia
buletinului/cărţii de identitate, după caz;
d) dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul medical pentru furnizor, valabilă la data
încheierii contractului;
e) dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul medical pentru personalul care îşi
desfăşoară activitatea la furnizor într-o formă prevăzută de lege şi care urmează să fie înregistrat
în contract şi să funcţioneze sub incidenţa acestuia, valabilă la data încheierii contractului;
f) dovada plăţii la zi a contribuţiei la Fond pentru asigurări sociale de sănătate, precum şi a
contribuţiei pentru concedii şi indemnizaţii, pentru cei care au această obligaţie legală, efectuată
conform prevederilor legale în vigoare;
g) cererea/solicitarea pentru intrare în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate.
(2) În vederea încheierii contractelor de servicii medicale, casele de asigurări de sănătate
solicită documentele prevăzute în prezentul contract-cadru, precum şi în norme.
SECŢIUNEA a 3-a
8
Obligaţiile şi drepturile generale ale furnizorilor de servicii medicale, precum şi obligaţiile
generale ale caselor de asigurări de sănătate
ART. 15
În relaţiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de servicii medicale au
următoarele obligaţii:
a) să respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare;
b) să informeze asiguraţii cu privire la obligaţiile furnizorului de servicii medicale şi ale
asiguratului referitoare la actul medical;
c) să respecte confidenţialitatea tuturor datelor şi informaţiilor privitoare la asiguraţi, precum şi
intimitatea şi demnitatea acestora;
d) să factureze lunar, în vederea decontării de către casele de asigurări de sănătate, activitatea
realizată conform contractelor de furnizare de servicii medicale; factura este însoţită de
documentele justificative privind activităţile realizate în mod distinct, conform prevederilor
prezentului contract-cadru şi ale normelor de aplicare a acestuia, atât pe suport hârtie, cât şi în
format electronic, în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate; pentru
furnizorii care au semnătură electronică extinsă raportarea se poate face numai în format
electronic;
e) să raporteze caselor de asigurări de sănătate datele necesare pentru urmărirea desfăşurării
activităţii în asistenţa medicală, potrivit formularelor de raportare stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare; pentru furnizorii care au semnătură electronică extinsă
raportarea se poate face numai în format electronic;
f) să asigure utilizarea formularelor cu regim special unice pe ţară - bilet de trimitere către alte
specialităţi sau în vederea internării, conform prevederilor actelor normative referitoare la
sistemul de asigurări sociale de sănătate, şi să le elibereze ca o consecinţă a actului medical
propriu şi numai pentru serviciile medicale care fac obiectul contractului cu casa de asigurări de
sănătate;
g) să completeze corect şi la zi formularele utilizate în sistemul asigurărilor sociale de sănătate,
respectiv pe cele privind evidenţele obligatorii, pe cele cu regim special şi pe cele tipizate;
h) să respecte dreptul la libera alegere de către asigurat a medicului şi a furnizorului;
i) să respecte programul de lucru şi să îl comunice caselor de asigurări de sănătate, cu avizul
direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, pentru repartizarea acestuia
pe zile şi ore, în baza unui formular al cărui model este prevăzut în norme, program asumat prin
contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate; avizul direcţiei de sănătate publică se depune
la casa de asigurări de sănătate în termen de maximum 30 de zile de la data semnării contractului;
în situaţia în care programul avizat de direcţia de sănătate publică este diferit faţă de cel prevăzut
în contractul încheiat cu casa de asigurări de sănătate, programul de lucru prevăzut în contract se
modifică în consecinţă;
j) să anunţe casa de asigurări de sănătate despre modificarea oricăreia dintre condiţiile care au
stat la baza încheierii contractului de furnizare de servicii medicale, în maximum 5 zile
lucrătoare de la data producerii modificării, şi să îndeplinească în permanenţă aceste condiţii pe
durata derulării contractelor;
k) să asigure respectarea prevederilor actelor normative referitoare la sistemul asigurărilor
sociale de sănătate;
l) să asigure utilizarea formularului de prescripţie medicală electronică pentru medicamente cu
şi fără contribuţie personală din sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi să îl elibereze, ca o
consecinţă a actului medical propriu, numai pentru serviciile medicale care fac obiectul
contractului cu casa de asigurări de sănătate; să asigure utilizarea formularului de prescripţie
9
medicală, care este formular cu regim special unic pe ţară, pentru prescrierea substanţelor şi
preparatelor stupefiante şi psihotrope; să furnizeze tratamentul adecvat, cu respectarea
prevederilor legale în vigoare, şi să prescrie medicamentele cu şi fără contribuţie personală de
care beneficiază asiguraţii, corespunzătoare denumirilor comune internaţionale aprobate prin
hotărâre a Guvernului, informând în prealabil asiguratul despre tipurile şi efectele terapeutice ale
medicamentelor pe care urmează să i le prescrie;
m) să asigure utilizarea formularului de bilet de trimitere pentru investigaţii paraclinice, care
este formular cu regim special unic pe ţară, şi să recomande investigaţiile paraclinice în
concordanţă cu diagnosticul, ca o consecinţă a actului medical propriu, numai pentru serviciile
medicale care fac obiectul contractului cu casa de asigurări de sănătate;
n) să asigure acordarea asistenţei medicale în caz de urgenţă medico-chirurgicală, ori de câte
ori se solicită în timpul programului de lucru, în limita competenţei şi a dotărilor existente;
o) să asigure acordarea serviciilor medicale asiguraţilor fără nicio discriminare, folosind
formele cele mai eficiente de tratament;
p) să acorde cu prioritate asistenţă medicală femeilor gravide şi sugarilor;
q) să afişeze într-un loc vizibil programul de lucru, numele casei de asigurări de sănătate cu
care se află în relaţie contractuală, precum şi datele de contact ale acesteia: adresă, telefon, fax, e-
mail, pagină web;
r) să asigure eliberarea actelor medicale, în condiţiile stabilite în norme;
s) să solicite documentele justificative care atestă calitatea de asigurat, documente stabilite în
conformitate cu prevederile legale în vigoare, în condiţiile prevăzute în prezentul contract-cadru
şi în norme;
ş) să respecte protocoalele de practică pentru prescrierea, monitorizarea şi decontarea
tratamentului în cazul unor afecţiuni, elaborate de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate,
conform dispoziţiilor legale;
t) să utilizeze sistemul de raportare în timp real, începând cu data la care acesta va fi pus în
funcţiune;
ţ) să asigure acordarea de asistenţă medicală necesară titularilor cardului european de asigurări
sociale de sănătate emis de unul dintre statele membre ale Uniunii Europene/Spaţiului Economic
European/Elveţia, în perioada de valabilitate a cardului, respectiv beneficiarilor
formularelor/documentelor europene emise în baza Regulamentului (CE) nr. 883/2004, în
aceleaşi condiţii ca şi persoanelor asigurate în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate
din România; să acorde asistenţă medicală pacienţilor din alte state cu care România a încheiat
acorduri, înţelegeri, convenţii sau protocoale internaţionale cu prevederi în domeniul sănătăţii, în
condiţiile prevăzute de respectivele documente internaţionale;
u) să utilizeze platforma informatică din asigurările de sănătate. În situaţia în care se utilizează
un alt sistem informatic, acesta trebuie să fie compatibil cu sistemele informatice din platforma
informatică din asigurările de sănătate, caz în care furnizorii sunt obligaţi să asigure
confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor;
v) să asigure acordarea serviciilor medicale prevăzute în pachetele de servicii medicale;
w) să încaseze sumele reprezentând contribuţia personală pentru unele servicii medicale de
care au beneficiat asiguraţii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;
x) să completeze formularele cu regim special utilizate în sistemul de asigurări sociale de
sănătate - bilet de trimitere către alte specialităţi sau în vederea internării, bilet de trimitere pentru
investigaţiile paraclinice - şi prescripţia medicală electronică pentru medicamente cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, cu toate datele pe care acestea trebuie să le
cuprindă conform prevederilor legale în vigoare. În cazul nerespectării acestei obligaţii, casele de
asigurări de sănătate recuperează de la furnizori contravaloarea serviciilor medicale
recomandate/medicamentelor cu şi fără contribuţie personală prescrise, ce au fost
10
efectuate/eliberate de alţi furnizori în baza acestor formulare şi decontate de casele de asigurări
de sănătate din Fond;
y) să recomande asiguraţilor tratamentul adecvat, cu respectarea condiţiilor privind
modalităţile de prescriere a medicamentelor, conform prevederilor legale în vigoare;
z) să reînnoiască pe toată perioada de derulare a contractului dovada de evaluare a
furnizorului, dovada asigurării de răspundere civilă în domeniul medical pentru furnizor, dovada
asigurării de răspundere civilă în domeniul medical pentru personalul care îşi desfăşoară
activitatea la furnizor.
ART. 16
În relaţiile contractuale cu casele de asigurări de sănătate, furnizorii de servicii medicale au
următoarele drepturi:
a) să primească la termenele prevăzute în contract, pe baza facturii însoţite de documente
justificative, în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, contravaloarea
serviciilor medicale contractate, efectuate, raportate şi validate conform normelor, în limita valorii
de contract;
b) să fie informaţi de către casele de asigurări de sănătate cu privire la condiţiile de contractare
a serviciilor medicale suportate din Fond şi decontate de casele de asigurări de sănătate, precum
şi la eventualele modificări ale acestora survenite ca urmare a apariţiei unor noi acte normative,
prin publicare pe pagina web a caselor de asigurări de sănătate;
c) să încaseze contravaloarea serviciilor medicale care nu se decontează de casele de asigurări
de sănătate din Fond, conform prevederilor legale în vigoare;
d) să negocieze, în calitate de parte contractantă, clauzele suplimentare la contractele
încheiate cu casele de asigurări de sănătate, conform şi în limita prevederilor legale în vigoare;
e) să încaseze sumele reprezentând contribuţia personală pentru unele servicii medicale de
care au beneficiat asiguraţii, conform prevederilor legale în vigoare;
f) să încaseze contravaloarea serviciilor medicale la cerere;
g) să primească din partea caselor de asigurări de sănătate motivarea scrisă, atât pe suport
hârtie, cât şi în format electronic, cu privire la erorile de raportare şi refuzul decontării anumitor
servicii.
ART. 17
În relaţiile contractuale cu furnizorii de servicii medicale, casele de asigurări de sănătate au
următoarele obligaţii:
a) să încheie contracte numai cu furnizorii de servicii medicale autorizaţi şi evaluaţi şi să facă
publice în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data încheierii contractelor, prin afişare
pe pagina web şi la sediul casei de asigurări de sănătate, lista nominală a acestora, cuprinzând
denumirea şi valoarea de contract ale fiecăruia, în cazul contractelor care au prevăzută o sumă ca
valoare de contract, inclusiv punctajele aferente tuturor criteriilor pe baza cărora s-a stabilit
valoarea de contract, şi să actualizeze permanent această listă în funcţie de modificările apărute,
în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data operării acestora, conform legii;
b) să deconteze furnizorilor de servicii medicale, la termenele prevăzute în contract, pe baza
facturii însoţite de documente justificative prezentate atât pe suport hârtie, cât şi în format
electronic, în formatul solicitat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, contravaloarea
serviciilor medicale contractate, efectuate, raportate şi validate conform normelor, în limita valorii
de contract; pentru furnizorii care au semnătură electronică extinsă raportarea în vederea
decontării se poate face numai în format electronic;
c) să informeze furnizorii de servicii medicale cu privire la condiţiile de contractare a
serviciilor medicale suportate din Fond şi decontate de casele de asigurări de sănătate, precum şi
la eventualele modificări ale acestora survenite ca urmare a apariţiei unor noi acte normative,
prin publicare pe pagina web a caselor de asigurări de sănătate;
11
d) să informeze în prealabil în termenul prevăzut la art. 4 alin. (1) furnizorii de servicii
medicale cu privire la condiţiile de acordare a serviciilor medicale şi cu privire la orice intenţie
de schimbare în modul de acordare a acestora, prin intermediul paginii web a casei de asigurări
de sănătate, precum şi prin e-mail la adresele comunicate oficial de către furnizori, cu excepţia
situaţiilor impuse de actele normative;
e) să acorde furnizorilor de servicii medicale sume care să ţină seama şi de condiţiile de
desfăşurare a activităţii în zone izolate, în condiţii grele şi foarte grele, pentru care sunt stabilite
drepturi suplimentare, potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) să înmâneze la momentul finalizării controlului procesele-verbale de constatare furnizorilor
de servicii medicale sau, după caz, să le comunice acestora notele de constatare întocmite în
termen de maximum o zi lucrătoare de la data prezentării în vederea efectuării controlului;
g) să recupereze de la furnizorii care au acordat servicii medicale sumele reprezentând
contravaloarea acestor servicii, precum şi contravaloarea unor servicii medicale, medicamente cu
şi fără contribuţie personală, materiale sanitare şi dispozitive medicale acordate de alţi furnizori
aflaţi în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, în baza biletelor de trimitere
eliberate de către aceştia, în situaţia în care nu au fost îndeplinite condiţiile pentru ca asiguraţii să
beneficieze de aceste servicii. Sumele astfel obţinute se utilizează conform prevederilor legale în
vigoare;
h) să solicite organelor abilitate soluţionarea situaţiilor în care se constată neconformitatea
documentelor depuse de către furnizori, pentru a căror corectitudine furnizorii depun declaraţii
pe propria răspundere;
i) să comunice furnizorilor motivarea scrisă, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic, cu
privire la erorile de raportare şi refuzul decontării anumitor servicii.
ART. 18
(1) Serviciile care nu sunt decontate din Fond, contravaloarea acestora fiind suportată de
asigurat, de unităţile care le solicită, de la bugetul de stat sau din alte surse, după caz, sunt
următoarele:
a) serviciile medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă şi sportive,
asistenţa medicală la locul de muncă, asistenţa medicală a sportivilor;
b) unele servicii medicale de înaltă performanţă, altele decât cele prevăzute în norme;
c) unele servicii de asistenţă stomatologică, altele decât cele prevăzute în norme;
d) serviciile hoteliere cu grad înalt de confort;
e) corecţiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta peste 18 ani;
f) unele medicamente, materiale sanitare şi tipuri de transport, altele decât cele prevăzute în
norme;
g) eliberarea actelor medicale solicitate de autorităţile care prin activitatea lor au dreptul să
cunoască starea de sănătate a asiguraţilor şi eliberarea de acte medicale la solicitarea asiguraţilor,
cu excepţia celor prevăzute în norme;
h) fertilizarea in vitro;
i) transplantul de organe şi ţesuturi, cu excepţia grefelor de piele prevăzute în norme, a
serviciilor medicale aferente stării posttransplant;
j) asistenţa medicală la cerere, inclusiv pentru serviciile solicitate în vederea expertizei
capacităţii de muncă, a încadrării şi reevaluării gradului de handicap;
k) contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului şi auzului: baterii pentru aparatele
auditive, ochelari de vedere;
l) contribuţia personală din preţul medicamentelor, al unor servicii medicale şi al dispozitivelor
medicale;
m) serviciile medicale solicitate de asigurat;
n) unele proceduri de recuperare şi de fizioterapie, altele decât cele prevăzute în norme;
12
o) cheltuielile de personal aferente medicilor şi asistenţilor medicali, precum şi cheltuielile cu
medicamente şi materiale sanitare din unităţile medico-sociale;
p) serviciile acordate în cadrul secţiilor/clinicilor de boli profesionale şi cabinetelor de
medicină a muncii;
q) serviciile hoteliere solicitate de pacienţii ale căror afecţiuni se tratează în spitalizare de zi;
r) cheltuielile de personal pentru medici, farmacişti şi medici dentişti pe perioada
rezidenţiatului;
s) serviciile de planificare familială acordate de medicul de familie în cabinetele de planning
familial din structura spitalului;
ş) cheltuielile de personal pentru medicii şi personalul sanitar din unităţile sau secţiile de spital
cu profil de recuperare a distroficilor, recuperare şi reabilitare neuropsihomotorie sau pentru
copiii bolnavi de HIV/SIDA, reorganizate potrivit legii;
t) activităţile care prezintă un interes deosebit pentru realizarea strategiei de sănătate publică:
dispensare TBC, laboratoare de sănătate mintală, respectiv centre de sănătate mintală şi staţionar
de zi psihiatrie;
ţ) cheltuielile prevăzute la art. 93 alin. (5) şi, după caz, alin. (5^1) din Legea nr. 95/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, pentru unităţile de primire a urgenţelor şi compartimentele
de primire a urgenţelor cuprinse în structura organizatorică a spitalelor de urgenţă, aprobate în
condiţiile legii.
(2) Contribuţia personală prevăzută la alin. (1) lit. l) se stabileşte prin norme.
SECŢIUNEA a 4-a
Condiţii de reziliere, încetare şi suspendare a contractelor de furnizare de servicii medicale
ART. 19
Contractul de furnizare de servicii medicale se reziliază de plin drept printr-o notificare scrisă a
casei de asigurări de sănătate, în termen de maximum 5 zile calendaristice de la data aprobării
acestei măsuri, conform prevederilor legale în vigoare, ca urmare a constatării următoarelor
situaţii:
a) dacă furnizorul de servicii medicale nu începe activitatea în termen de cel mult 30 de zile
calendaristice de la data semnării contractului de furnizare de servicii medicale;
b) dacă din motive imputabile furnizorului acesta îşi întrerupe activitatea pe o perioadă mai
mare de 30 de zile calendaristice;
c) expirarea perioadei de 30 de zile calendaristice de la revocarea de către organele în drept a
autorizaţiei de funcţionare/autorizaţiei sanitare de funcţionare sau a documentului similar,
respectiv de la încetarea valabilităţii acestora;
d) expirarea perioadei de 30 de zile calendaristice de la revocarea de către organele în drept a
dovezii de evaluare a furnizorului;
e) nerespectarea termenelor de depunere a facturilor însoţite de documentele justificative
<